
Διαχείριση Ακινήτων
- Διαχείριση Ακίνητης Περιουσίας ομογενών/ αλλοδαπών
- Διαχείριση ακινήτων αλυσίδων καταστημάτων λιανικής
- Διαχείριση εταιρικών κτιριακών εγκαταστάσεων
- Συντήρηση κτιρίων
- Συντήρηση Φωτοβολταϊκών Πάρκων
- Διαχείριση πολυκατοικίας
- Αναγκαστική είσπραξη οφειλομένων

Εκτιμήσεις Ακινήτων
- Εμπορική αξία ακινήτου
- Εκτίμηση αξίας για Αγορά/ Πώληση ακινήτου
- Εκτίμηση για Μίσθωση/ Εκμίσθωση ακινήτου
- Εκτίμηση για δικαστική συνδρομή και διαιτησία
- Εκτιμήσεις ενεργειακών επενδύσεων
- Εκτιμήσεις για απαλλοτριώσεις
- Αμφισβήτηση αντικειμενικής αξίας
- Εκτίμηση εμπορικού μισθώματος για δικαστική χρήση

Συμβουλευτικές Υπηρεσίες Ακινήτων
- Επαγγελματική μίσθωση
- Φορολογικός εξορθολογισμός
- Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων
- Τεχνικός έλεγχος ακινήτων
- Νομικός έλεγχος ακινήτων
- Εγκατάσταση συστημάτων BMS
- Μετεγκατάσταση εταιρειών
Η στελέχωση της εταιρείας με επαγγελματίες ακινήτων όλων των ειδικοτήτων εγγυάται ένα άρτιο αποτέλεσμα.
Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ PPO ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΑΚΙΝΗΤΟΥ
Εντοπισμός και διαδικασίες αγοράς ή μίσθωσης ακινήτων
Στην PPO, πρόσκτηση ακινήτου ονομάζουμε τη φάση του ακινήτου που σχετίζεται με τη διαδικασία έναρξης της χρήσης του, είτε με την αγορά του, είτε με τη μίσθωσή του. Είναι ίσως η πιο κρίσιμη από τις φάσεις, διότι η δέσμευση σε μία από τις παραπάνω επιλογές διαρκεί συνήθως για πολλά χρόνια και συνεπάγεται μεγάλα κόστη (φανερά ή αφανή).
Η Premium Property Operations βρίσκεται πάντοτε στο πλευρό των πελατών της για να διασφαλίσει τα συμφέροντά τους και να τους εκπροσωπήσει σε όλες τις κρίσιμες περιστάσεις, προσφέροντας ένα συνολικό πακέτο εξειδικευμένων υπηρεσιών, όπως:
- Εντοπισμός ακινήτων
- Νομικός έλεγχος ακινήτων
- Τεχνικός έλεγχος ακινήτων
- Εκτίμηση για εμπορική αξία ακινήτων
- Έλεγχος περιβαλλοντικών κινδύνων ακινήτων
- Πράσινος έλεγχος ακινήτων
- Δυνατότητες χρηματοδότησης αγοράς ακινήτων
- Μελέτη σκοπιμότητας επενδύσεων σε ακίνητα
Σχεδιασμός/Μελέτη Κτιρίων
Είναι η φάση που ακολουθεί την πρόσκτηση του ακινήτου και απαιτείται η προσαρμογή του στις ανάγκες του πελάτη. Είτε είναι κατοικία, γραφείο ή εμπορικός χώρος, σχεδόν πάντοτε απαιτείται η προσαρμογή του ακινήτου στις ιδιαίτερες απαιτήσεις του πελάτη με γνώμονα πλήθος χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων όπως:
- Συμμόρφωση με πολεοδομική νομοθεσία
- Συμμόρφωση κατασκευής με απαιτήσεις πελάτη
- Οικονομία κατασκευής κτιρίων
- Συντηρησιμότητα κτιρίων
- Ανθεκτικότητα κτιρίων
- Λειτουργικότητα & επιδόσεις κτιρίων
- Αισθητική κτιρίων
- Τεχνολογία κτιρίων
Πολεοδομική Αδειοδότηση
Η φάση αυτή του κύκλου ζωής των ακινήτων αναφέρεται σε ένα δύσκολο κατά γενική ομολογία στάδιο που προηγείται της κατασκευής, ανακατασκευής, προσθήκης, ανακαίνισης και γενικότερα οποιασδήποτε εργασίας δόμησης που απαιτεί τη χορήγηση ειδικής άδειας. Έτσι, στην φάση αυτή εμπίπτουν οι οικοδομικές άδειες, οι άδειες ίδρυσης & λειτουργίας, οι άδειες αλλαγής χρήσης κτηρίων, η έγκριση περιβαλλοντικών όρων, κ.α.
Η PPO έχοντας στο ενεργητικό της πλήθος εκδοθέντων παρόμοιων αδειών και διαθέτοντας στο δυναμικό της μηχανικούς όλων των ειδικοτήτων, αποτελεί έναν άκρως αξιόπιστο σύμμαχο. Ενδεικτικές υπηρεσίες είναι:
- Κατάρτιση φακέλου πολεοδομίας
- Διεκπεραίωση διοικητικών ενεργειών δημόσιων υπηρεσιών
- Κατάθεση φακέλου σε αρμόδιες υπηρεσίες
- Πληρωμές φόρων, εισφορών, αμοιβών, τελών, κλπ
Κατασκευή κτιρίων ή εγκατάσταση εξοπλισμού
Με την έννοια κατασκευή νοείται η ανέγερση, ανακαίνιση, αναπαλαίωση, αναβάθμιση, τροποποίηση, προσθήκη, επέκταση, προσαρμογή, κα. Για όλες αυτές τις επεμβάσεις, η PPO αποτελεί τον ιδανικό σας τεχνικό σύμβουλο και εργολάβο. Παράλληλα, αποτελεί τον ιδανικό σας εταίρο για τον οικονομικό και χρονικό προγραμματισμό, την εκπροσώπησή σας έναντι τρίτων εργολάβων, την τήρηση των μέτρων ασφαλείας, κλπ. Ενδεικτικά, αναφέρουμε τις εξής υπηρεσίες:
- Συνεχής επίβλεψη κατασκευής κτιρίων
- Συμμόρφωση με νομοθεσία και οικοδομική άδεια
- Συμμόρφωση με απαιτήσεις σχεδιασμού
- Προμήθεια υλικών
- Διενέργεια πληρωμών
- Διαχείριση προγράμματος ποιότητας κατασκευών
- Ασφάλεια κατασκευών
- Συνεργασία με υπεργολάβους σε κατασκευή
Συντήρηση κτιρίων, λειτουργία και διαχείριση
Η σωστή συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία των κτιρίων αποτελεί τον κρισιμότερο παράγοντα στον κύκλο ζωής τους. Σαφέστατα, εφόσον έχει υπάρξει σωστή μελέτη και κατασκευή η εξυπηρέτηση του σκοπού επιτυγχάνεται στο μεγαλύτερο βαθμό, όμως η τεχνολογία, οι συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις των χρηστών και οι διαρκείς μεταβολές που συνοδεύουν το κτήριο για όλη την ωφέλιμη ζωή του είναι μεγάλες. Η Premium Property Operations συστάθηκε ουσιαστικά για αυτόν ακριβώς το λόγο, καθώς διακρίναμε πρώτοι στην ελληνική αγορά τη σημασία της σωστής φροντίδας και επιμέλειας των κτισμάτων. Μεταξύ των παραπάνω αναφέρουμε ενδεικτικά:
- Εγχειρίδιο λειτουργίας κτιρίου & εγκαταστάσεων
- Συντήρηση κτιρίων
- Λογιστική παρακολούθηση λειτουργίας κτιρίων
- Εκτίμηση για αξία και μίσθωμα ακινήτων
- Επιθεώρηση κτιριακών εγκαταστάσεων
- Παρακολούθηση ενεργειακής συμπεριφοράς κτιρίων
- Έλεγχος σε υγιεινή & ασφάλεια κτιρίων
- Νομική υποστήριξη ιδιοκτητών και μισθωτών ακινήτων
- Ασφαλιστική υποστήριξη ιδιοκτητών και μισθωτών ακινήτων
- Φορολογική υποστήριξη πελατών ιδιοκτητών ακινήτων
- Εκπαίδευση ενοίκων ακινήτων
- Ηλεκτρονική ενημέρωση πελατών ιδιοκτητών ακινήτων
Πώληση/Αποεπένδυση ακινήτων
Αποτελεί το τελικό στάδιο της διαδρομής ενός ακινήτου. Κατά το στάδιο αυτό ολοκληρώνεται η πώληση ή αλλιώς αποδέσμευση από το ακίνητο, ολοκληρώνονται οι διαδικασίες και γίνεται η τελική χρηματοροή προς τον επενδυτή.
Στη φάση αυτή γίνεται εκτίμηση της εύλογης εμπορικής αξίας που χρησιμοποιείται ως δεδομένο για τον προσδιορισμό της ζητούμενης τιμής πώλησης, συντάσσονται και υπογράφονται τα συμβόλαια και ολοκληρώνονται όλες οι υπόλοιπες διοικητικές πράξεις που απαιτούνται.
ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΕΠΙΛΕΞΕΤΕ
Υπάρχουν πολλοί λόγοι να το κάνετε!!
Η Premium Property Operations αποτελεί ίσως την πιο αξιόπιστη εταιρεία δραστηριοποίησης στα ακίνητα και την ακίνητη περιουσία. Τα στελέχη της με την κατάρτιση τους, την εκπαίδευση και την πολυετή εμπειρία τους σε βασικούς οικονομικούς τομείς της χώρας μπορούν να προσφέρουν στους πελάτες της εταιρείας όλες εκείνες τις υπηρεσίες που χρειάζονται... διαβάστε περισσότερα
ΠΟΙΟΤΗΤΑ
Λειτουργούμε εδώ και πέντε χρόνια με ISO-9001 για όλες μας τις υπηρεσίες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σχεδόν όλα τα στελέχη έχουν μεταπτυχιακή εξειδίκευση στους τομείς ενδιαφέροντός τους
ΕΜΠΕΙΡΙΑ
Υπερδεκαπενταετής εμπειρία στο χώρο των κατασκευών και των ακινήτων
ΠΡΟΤΥΠΑ
Πιστοί σε διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα όπως το Red Book του RICS και το Standard Operating Procedure Manual της BOMA
ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Εργοληπτική εταιρεία δημοσίων έργων εδώ και 4 χρόνια
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Εραστές της σύγχρονης τεχνολογίας με επενδύσεις σε προηγμένο εξοπλισμό
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΜΕ ΑΚΙΝΗΤΑ

Read More +
07 Ιουνίου 2021 by Frixos Sakellaris, in Ειδήσεις για ακίνηταΝέες αντικειμενικές αξίες ακινήτων 2021

Read More +
25 Μαρτίου 2021 by Frixos Sakellaris, in Ειδήσεις για ακίνηταΕρωτήσεις και απαντήσεις για το Εξοικονομώ-Αυτονομώ

Read More +
29 Δεκεμβρίου 2020 by Frixos Sakellaris, in Ειδήσεις για ακίνηταΧωρίς πρόστιμο οι εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9)
Η φορολογία ακινήτων αποτελεί ίσως τον σημαντικότερο και καθοριστικότερο παράγοντα για την επιλογή ή όχι μίας επένδυσης σε ακίνητη περιουσία. Ως εκ τούτου η PPO παρακολουθεί συστηματικά τις αλλαγές στη νομοθεσία ακινήτων, προκειμένου να συμβουλεύει αλλά και να αποτιμά τις επιδράσεις των φορολογικών αυτών αλλαγών στην αξία και την απόδοση των επενδύσεων στα ακίνητα.
Οι πελάτες αλλά και συνδρομητές της εταιρείας μας είναι σε θέση να ανατρέχουν στην κείμενη νομοθεσία και να πληροφορούνται τα περιεχόμενα των νόμων, ώστε να προχωρούν στις κατάλληλες αλλαγές της σύνθεσης των χαρτοφυλακίων τους. Ειδικά στη σημερινή εποχή που τα ακίνητα ελλείψει σοβαρής αντιμετώπισης φοροδιαφυγής έχουν καταστεί ο κύριος στόχος της φορολογικής πολιτικής της Κυβέρνησης, η γνώση των σχετικών θεμάτων είναι αναγκαία για έναν σοβαρό επενδυτή.
Δυστυχώς η αλλαγή τους είναι τόσο συχνή, που δυσκολεύει όλους τους επαγγελματίες του χώρου να τις παρακολουθήσουν. Έτσι, προσπαθούμε να ενημερώνουμε την ιστοσελίδα μας όσο το δυνατόν συχνότερα για να μένουμε κοντά στις εξελίξεις.
Εισόδημα φυσικών προσώπων από ακίνητη περιουσία
Σύμφωνα με το Άρθρο 40 του Νόμου 4.172/2013, το εισόδημα των φυσικών προσώπων από την ακίνητη περιουσία φορολογείται με δύο κλίμακες 11% και 33% για τα εισοδήματα μέχρι 12.000 € και πάνω από τα 12.000 € αντίστοιχα, όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:
Εισόδημα από ακίνητη περιουσία | Συντελεστής |
Μέχρι 12.000 € | 11% |
Άνω των 12.000 € | 33% |
Σύμφωνα με την παρακάτω κλίμακα, οι φόροι που προκύπτουν για διάφορα εισοδήματα έχουν ως εξής:
Εισόδημα | Φόρος | Φορολογικός Συντελεστής που αντιστοιχεί |
6.000 | 660 € | 11% |
12.000 | 1.320 € | 11% |
18.000 | 3.300 € | 18,33% |
24.000 | 5.280 € | 22% |
30.000 | 7.260 € | 24,20% |
36.000 | 9.240 € | 25,67% |
42.000 | 11.220 € | 26,71% |
48.000 | 13.200 € | 27,50% |
54.000 | 15.180 € | 28,11% |
Επί του παραπάνω εισοδήματος επιβάλλεται και εισφορά αλληλεγγύης (θα ίσχυε μέχρι και το 2014 αλλά έχει παραταθεί και για το 2016 τουλάχιστον), όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:
Εισόδημα | Εισφορά Αλληλεγγύης |
Έως 12.000 € | 0% |
Για 12.001 € έως 20.000 € | 1% |
Για 20.001 € έως 50.000 € | 2% |
Για 50.001 € έως 100.000 € | 3% |
Άνω των 100.000 € | 4% |
Σύμφωνα με το άρθρο 39 του ως άνω νόμου, έχουμε τα εξής:
1. Ο όρος «εισόδημα από ακίνητη περιουσία» σημαίνει το εισόδημα, σε χρήμα ή σε είδος, που προκύπτει από την εκμίσθωση ή την ιδιοχρησιμοποίηση ή τη δωρεάν παραχώρηση χρήσης γης και ακινήτων. Ειδικότερα το εισόδημα αυτό προκύπτει από:
α) Εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση ή παραχώρηση χρήσης γης ή ακινήτων συμπεριλαμβανομένων των κτιρίων, κατασκευών και κάθε είδους εγκαταστάσεων και εξοπλισμού τους.
β) Εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση ή παραχώρηση χρήσης μεταλλείων, λατομείων, δασικών και αγροτικών εκτάσεων στις οποίες περιλαμβάνονται λιβάδια, καλλιεργήσιμες γαίες, βοσκήσιμες γαίες, καθώς και κάθε είδους κατασκευές ή εγκαταστάσεις που είναι στην επιφάνεια του εδάφους ή κάτω από αυτή, όπως τα ιχθυοτροφεία, οι λίμνες, οι δεξαμενές, οι πηγές και τα φρέατα.
γ) Εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση ή παραχώρηση χρήσης από την παραχώρηση χώρου για την τοποθέτηση κάθε είδους διαφημιστικών επιγραφών.
δ) Εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση ή παραχώρηση χρήσης κοινόχρηστων χώρων σε ακίνητα.
2. Το εισόδημα σε είδος αποτιμάται στην αγοραία αξία. Το εισόδημα από ιδιοχρησιμοποίηση ή δωρεάν παραχώρηση τεκμαίρεται ότι συνίσταται στο τρία τοις εκατό (3%) της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Κατ’ εξαίρεση το τεκμαρτό εισόδημα του προηγούμενου εδαφίου που αφορά δωρεάν παραχώρηση κατοικίας μέχρι διακόσια τετραγωνικά μέτρα (200 τ.μ.) προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία προς ανιόντες ή κατιόντες απαλλάσσεται από το φόρο.
3. Οι ακόλουθες δαπάνες εκπίπτουν με τις παρακάτω προϋποθέσεις:
α) Αν ο εκμισθωτής ή ο παραχωρών είναι φυσικό πρόσωπο εκπίπτει ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) για δαπάνες επισκευής, συντήρησης, ανακαίνισης ή άλλες πάγιες και λειτουργικές δαπάνες του ακινήτου.
β) Αν ο εκμισθωτής ή ο παραχωρών είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και τα κάθε είδους ιδρύματα οι κάθε είδους δαπάνες εκπίπτουν σε ποσοστό εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%). Ειδικά για το Άγιο Όρος το ποσοστό της έκπτωσης για τις δαπάνες του προηγούμενου εδαφίου ανέρχεται σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%).
γ) Αν ο εκμισθωτής ή ο παραχωρών είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα εκπίπτουν σε ποσοστό εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%), οι δαπάνες επισκευής, συντήρησης, ανακαίνισης, καθώς και οι πάγιες και λειτουργικές δαπάνες.
δ) Το μίσθωμα που καταβάλλεται στις περιπτώσεις υπεκμίσθωσης.
ε) Οι δαπάνες αντιπλημμυρικών έργων και έργων αποξήρανσης ελών σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%).
στ) Το ποσό της αποζημίωσης που καταβάλλει, βάσει νόμου, ο εκμισθωτής στο μισθωτή για τη λύση της μισθωτικής σχέσης του ακινήτου.
Τεκμήριο δαπάνης κατοικίας (ιδιόκτητης, μισθωμένης κλπ.)
Ανάλογα με το είδος της κατοικίας, την Τιμή Ζώνης και την επιφάνειά της προκύπτουν τα τεκμήρια δαπάνης κατοικίας σύμφωνα με το άρθρο 31 του Νόμου 4.172/2013, και παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:
Εμβαδόν Κατοικίας | Ετήσια Τεκμαρτή Δαπάνη ανά τμ |
Μέχρι 80 τμ | 40 €/τμ |
για τα 81 έως τα 120 τμ | 65 €/τμ |
για τα 121 έως τα 200 τμ | 110 €/τμ |
για τα 201 έως τα 300 τμ | 200 €/τμ |
για πάνω από 300 τμ | 400 €/τμ |
Η τεκμαρτή δαπάνη αναπροσαρμόζεται λαμβάνοντας υπόψη τα εξής:
- Εφόσον η η τιμή ζώνης υπερβαίνει τα 2.800€/τ.μ. η τεκμαρτή δαπάνη προσαυξάνεται κατά 40%
- Εφόσον η η τιμή ζώνης υπερβαίνει τα 5.000€/τ.μ. η τεκμαρτή δαπάνη προσαυξάνεται κατά 70%
- Εφόσον το ακίνητο είναι μονοκατοικία η τεκμαρτή δαπάνη προσαυξάνεται κατά 20%
Η τεκμαρτή δαπάνη:
- προσαυξάνεται με 40€/τ.μ. για κάθε είδους βοηθητικούς χώρους & αυθαίρετα.
- μειώνεται στο 50% για κάθε δευτερεύουσα κατοικία.
- μειώνεται κατά 30% για συνταξιούχους άνω των 65 ετών.
Φόρος Υπεραξίας Ακινήτων ή ορθότερα Φόρος κεφαλαιουχικών κερδών, ονομάζεται ο φόρος που επιβάλλεται στον πωλητή για κέρδη που τυχόν αποκόμισε από την επενδυτική εκμετάλλευση ακινήτων.
Μετά από απανωτές παλινωδίες κατέστη τελικά δυνατή η εφαρμογή του Νόμου 4.172/2013 μετά την ψήφιση του Νόμου 4.254/2014 και τη δημοσίευση των εγκυκλίων 1.121/2014 και 1.122/2014 του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων σχετικά με τον καθορισμό του τρόπου υποβολής, του τύπου και περιεχομένου της δήλωσης υπολογισμού του φόρου υπεραξίας από τον φορολογούμενο που μεταβιβάζει ακίνητη περιουσία.
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω νομοθετήματα, προκύπτουν τα εξής:
Εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας (Άρθρο 41)
1. Κάθε εισόδημα που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης με επαχθή αιτία ακίνητης περιουσίας ή ιδανικών μεριδίων αυτής ή εμπραγμάτου δικαιώματος επί ακίνητης περιουσίας ή ιδανικού μεριδίου αυτού ή συμμετοχών οι οποίες έλκουν άνω του 50% της αξίας τους άμεσα ή έμμεσα από ακίνητη περιουσία και δεν συνιστά επιχειρηματική δραστηριότητα, υπόκειται σε φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων. Στην έννοια του εισοδήματος του προηγούμενου εδαφίου εμπίπτει και η αγοραία αξία του κτίσματος που έχει ανεγερθεί σε έδαφος κυριότητας τρίτου με δαπάνες του μισθωτή και περιέρχεται στην κατοχή του τρίτου με τη λήξη ή διακοπή της μισθωτικής σχέσης.
2. Ως υπεραξία νοείται η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης που κατέβαλε ο φορολογούμενος και της τιμής πώλησης ή της αξίας του ανταλλάγματος που καταβάλλεται σε αυτόν και λαμβάνεται αποπληθωρισμένη.
Η τιμή κτήσης είναι το τίμημα που αναγράφεται στο συμβόλαιο ή το πραγματικό τίμημα που καταβλήθηκε, όπως προκύπτει από κατάλληλα δικαιολογητικά ή το πραγματικό κόστος σε περίπτωση ανέγερσης κτίσματος, και σε περίπτωση που δεν υπάρχει τίμημα, η αξία βάσει της οποίας προσδιορίστηκε ο φόρος μεταβίβασης ακινήτου ή κατοχής κατά το χρόνο κτήσης.
Η τιμή κτήσης προσδιορίζεται ως εξής:
α) Στην περίπτωση κτήσης λόγω μεταβίβασης με επαχθή αιτία, είναι το τίμημα ή η αξία του ανταλλάγματος, όπως προκύπτει από το οικείο συμβόλαιο,
β) Στην περίπτωση κτήσης λόγω κληρονομικής διαδοχής ή μεταβίβασης με χαριστική αιτία, είναι η αξία βάσει της οποίας υπολογίστηκε ο φόρος κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής ή χορηγήθηκε απαλλαγή από αυτόν, όπως η αξία αυτή προκύπτει από το οικείο συμβόλαιο ή οποιοδήποτε άλλο δημόσιο έγγραφο,
γ) Σε κάθε άλλη περίπτωση, υπολογίζεται ως εξής:
Τιμή κτήσης=Τιμή ΠώλησηςxΔΤΚατ έτους κτήσης/ΔΤΚ προηγούμενου της μεταβίβασης έτους. Ως ΔΤΚατ νοείται ο μέσος Δείκτης Τιμών Κατοικιών Αστικών Περιοχών της περιόδου Ιανουαρίου−Δεκεμβρίου κάθε έτους, όπως ανακοινώνεται από την Τράπεζα της Ελλάδος. Αν κατά το χρόνο της μεταβίβασης δεν έχει δημοσιευθεί μέσος ΔΤΚατ, λαμβάνεται υπ΄ όψιν ο σχετικός δείκτης του αμέσως προηγούμενου έτους.
Η τιμή πώλησης είναι το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο τίμημα κατά το χρόνο της μεταβίβασης ή, στην περίπτωση της ανταλλαγής, η αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας που αποτελεί το αντάλλαγμα για κάθε συμβαλλόμενο και εφόσον αυτή δεν υφίσταται, η φορολογητέα αξία.
Τυχόν δαπάνες που συνδέονται άμεσα με την αγορά ή την πώληση του ακινήτου δεν συμπεριλαμβάνονται στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης.
Στην περίπτωση που περιέρχεται στην κατοχή τρίτου κτίσμα που έχει ανεγερθεί στο έδαφός του με δαπάνες του μισθωτή σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της προηγούμενης παραγράφου, ως υπεραξία θεωρείται η αντικειμενική αξία του κτίσματος.
Αν η τιμή κτήσης δεν μπορεί να προσδιοριστεί θεωρείται ότι είναι μηδενική.
3. Ο χρόνος κτήσης είναι ο χρόνος απόκτησης ποσοστού τουλάχιστον εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του μεταβιβαζόμενου δικαιώματος επί της ακίνητης περιουσίας. Σε περίπτωση που δεν προκύπτει χρόνος κτήσης σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, ισχύουν τα εξής:
α) Επί μεταβίβασης κτίσματος που ανεγέρθηκε, με αυτεπιστασία ή με βάση το σύστημα της αντιπαροχής, ως χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος μετά την παρέλευση πέντε (5) ετών από την ημερομηνία έκδοσης ή δύο (2) ετών από την ημερομηνία ανανέωσης της οικοδομικής άδειας ανέγερσης, εκτός εάν η μεταβίβαση γίνεται εντός των παραπάνω προθεσμιών.
β) Επί πολεοδομικής τακτοποίησης εξ ολοκλήρου αυθαίρετης κατασκευής, ως χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος που δηλώνεται ως χρόνος ανέγερσης και πιστοποιείται από το μηχανικό στη σχετική αίτηση τακτοποίησης και αν αυτός δεν προκύπτει, η λήξη των χρονικών περιόδων που ορίζονται στο Ν. 4.178/2013.
γ) Επί πολεοδομικής τακτοποίησης μερικώς αυθαίρετης κατασκευής, ως χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος κτήσης του νόμιμου κτίσματος.
Επί χρησικτησίας, ως χρόνος κτήσης θεωρείται η αντίστοιχη ημερομηνία του εικοστού πρώτου έτους, πριν από το χρόνο της μεταβίβασης.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί να καθορίζεται χρόνος κτήσης και σε κάθε άλλη περίπτωση, καθώς και να ρυθμίζεται κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής.
4. Σε περίπτωση κατά την οποία ο προσδιορισμός της υπεραξίας σύμφωνα με τις ανωτέρω παραγράφους καταλήγει σε αρνητικό ποσό, η εν λόγω υπεραξία θεωρείται μηδενική.
5. Η υπεραξία που προκύπτει σύμφωνα με τις ανωτέρω παραγράφους λαμβάνεται απομειούμενη με την εφαρμογή των ακόλουθων συντελεστών απομείωσης:
Έτη διακράτησης (σε χρόνια) | Συντελεστής απομείωσης |
μέχρι 1 | 100% |
από 1 μέχρι 2 | 98,20% |
από 2 μέχρι 3 | 96,40% |
από 3 μέχρι 4 | 94,70% |
από 4 μέχρι 5 | 93,00% |
από 5 μέχρι 6 | 91,20% |
από 6 μέχρι 7 | 89,50% |
από 7 μέχρι 8 | 87,80% |
από 8 μέχρι 9 | 86,10% |
από 9 μέχρι 10 | 84,50% |
από 10 μέχρι 11 | 82,80% |
από 11 μέχρι 12 | 81,10% |
από 12 μέχρι 13 | 79,50% |
από 13 μέχρι 14 | 77,90% |
από 14 μέχρι 15 | 76,40% |
από 15 μέχρι 16 | 74,80% |
από 16 μέχρι 17 | 73,20% |
από 17 μέχρι 18 | 71,70% |
από 18 μέχρι 19 | 70,20% |
από 19 μέχρι 20 | 68,70% |
από 20 μέχρι 21 | 67,20% |
από 21 μέχρι 22 | 65,70% |
από 22 μέχρι 23 | 64,20% |
από 23 μέχρι 24 | 62,80% |
από 24 μέχρι 25 | 61,50% |
πάνω από 25 | 60,00% |
6. Στην έννοια του όρου μεταβίβαση για την εφαρμογή του παρόντος περιλαμβάνονται τα εξής:
α) η μεταβίβαση της πλήρους ή ψιλής κυριότητας, συμπεριλαμβανομένης της πραγματικής δουλείας, ανεξαρτήτως εάν πρόκειται για μεταβίβαση υπό αναβλητική ή διαλυτική αίρεση ή με τον όρο της εξώνησης,
β) η σύσταση επικαρπίας, οίκησης ή άλλης δουλείας,
γ) η παραίτηση από την κυριότητα ακινήτου ή από εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου,
δ) η μεταβίβαση του τίτλου μεταφοράς συντελεστή δόμησης,
ε) η μεταγραφή δικαστικής απόφασης σύμφωνα με το άρθρο 949 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, λόγω μη εκτέλεσης προσυμφώνου μεταβίβασης ή η απόκτηση οποιουδήποτε δικαιώματος των περιπτώσεων α΄, β΄ και δ΄ της παρούσας παραγράφου με αυτοσύμβαση,
στ) η εκποίηση ακινήτου συνεπεία εκούσιου πλειστηριασμού.
7. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, οι ακόλουθες περιπτώσεις δεν θεωρούνται μεταβιβάσεις ακίνητης περιουσίας:
α) η μεταγραφή τελεσίδικης δικαστικής απόφασης με την οποία αναγνωρίζεται δικαίωμα κυριότητας επί ακινήτου στον εντολέα λόγω υπερβάσεως της εντολής από τον εντολοδόχο,
β) η μεταγραφή δικαστικής απόφασης με την οποία ακυρώνεται λόγω εικονικότητας σύμβαση μεταβίβασης ακινήτου,
γ) η επικύρωση ανώμαλων δικαιοπραξιών, οι οποίες έχουν ήδη συμπεριληφθεί στις φορολογητέες μεταβιβάσεις της παραγράφου 1,
δ) η αυτούσια διανομή ή συνένωση ακινήτων ή πράξη σύστασης οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας, εφόσον δεν μεταβάλλονται τα ποσοστά συνιδιοκτησίας ανά συνιδιοκτήτη.
ε) η ανταλλαγή ποσοστών ακίνητης περιουσίας επί κτηθέντων λόγω κληρονομικής διαδοχής ή γονικής παροχής ή από συζύγους κατά τη διάρκεια της έγγαμης συμβίωσης
8. Για τον καθορισμό της αξίας της ψιλής κυριότητας, της επικαρπίας, της χρησικτησίας, της προσωπικής δουλείας ή άλλης δουλείας επί του ακινήτου, εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 15, 16 και της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 40 του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια.
9. Από την υπεραξία, όπως αυτή προκύπτει μετά την απομείωσή της σύμφωνα με την παρ. 5, αφαιρείται ποσό μέχρι είκοσι πέντε χιλιάδες (25.000) ευρώ, εφόσον ο φορολογούμενος διακράτησε το ακίνητο για πέντε (5) τουλάχιστον έτη και επιβάλλεται φόρος υπεραξίας στο τυχόν υπόλοιπο ποσό.
10. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι τιμές κτήσης σε ειδικές περιπτώσεις όπου δεν είναι δυνατό να προσδιοριστούν σύμφωνα με την παράγραφο 2, καθώς και κάθε άλλο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.
Φορολογικός συντελεστής (Άρθρο 43)
Το εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου φορολογείται με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%).
Ειδικοί συντελεστές
Παραδόξως, όσα ακίνητα αγοράστηκαν από 1/1/1995 έως 31/12/2002 απομειώνονται περαιτέρω κατά 80% (;).
Ερμηνεία, ανακολουθίες, ασάφειες, προχειρότητα και έλλειμμα δικαιοσύνης
Εφόσον διαβάσει κανείς τα παραπάνω ψηφισθέντα και αποφασισθέντα από τους αρμόδιους υπουργούς και γενικούς γραμματείς, προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:
Αποπληθωρισμένο τίμημα υπεραξίας
Η έννοια των κεφαλαιουχικών κερδών είναι άμεσα συναρτημένη με το πραγματικό κέρδος που απολαμβάνει κανείς από μία επένδυση σε ακίνητα. Ωστόσο, το πραγματικό κέρδος συνδέεται άμεσα με τις πραγματικές αξίες αναφοράς και όχι τις ονομαστικές. Αυτό σημαίνει πως ένα τίμημα αγοράς που έχει καταβληθεί στο παρελθόν έχει σαφέστατα διαφορετική αξία κατά την ημέρα πώλησης, λόγω των πληθωριστικών επιδράσεων. Αυτό λοιπόν σημαίνει πως εάν κάποιος αγοράσει ένα ακίνητο προς 100.000 και το πουλήσει μετά από 10 χρόνια προς 150.000 € και παράλληλα έχει υπάρξει ένας μέσος ετήσιος πληθωρισμός 5%, το τίμημα που θα εισπράξει θα φορολογηθεί με ((150.000 - 100.000)x84,50%-25.000)x15%=2.587,50 €.
Στην πραγματικότητα όμως το τίμημα πώλησης εάν αποπληθωριστεί έχει αξία σε τιμή προ δεκαετίας ίση με 150.000/(1+5%)^10=92.087 €. Δηλαδή, για να πάρει ένα ακίνητο ίσης αξίας (νεόδμητο) με αυτό που αγοράζει σήμερα, θα πρέπει να διαθέσει σε δέκα χρόνια 100.000x(1+5%)^10=162.890 €. Με άλλα λόγια, θα έχει φορολογηθεί για αύξηση της ονομαστικής αξίας του ακινήτου, ενώ η πραγματική του αξία θα είναι μικρότερη από την τιμή αγοράς. Ο δε αναβαλλόμενος φορολογικός συντελεστής αντιστοιχεί σε σημερινές τιμές σε ένα ποσοστό 1,6% περίπου.
Ενώ λοιπόν η παράγραφος 2 του άρθρου 41 αναφέρει πως η αξία του ανταλλάγματος λαμβάνεται αποπληθωρισμένη, αυτό δεν φαίνεται να έχει πουθενά εφαρμογή.
Δείκτες τιμών κατοικιών της Τράπεζας της Ελλάδος
Όπως αναφέρει το ίδιο το όνομα του τίτλου, οι δείκτες για τον υπολογισμό της υπεραξίας επί τιμήματος ακινήτων που δεν μπορεί να υπολογιστεί με διαφορετικό τρόπο (έλλειψη στοιχείων προσδιορισμούς τιμής ή αξίας αγοράς) αφορούν αποκλειστικά και μόνο σε κατοικίες. Εάν λοιπόν απαιτείται να υπολογιστεί η τιμή αγοράς με τον τύπο του Υπουργείου Οικονομικών για ένα κατάστημα, οι δείκτες που θα χρησιμοποιηθούν αφορούν αποκλειστικά κατοικίες, διαστρεβλώνοντας έτσι σημαντικά το θεωρητικό τίμημα του παρελθόντος. Επίσης, οι δείκτες είναι εντελώς ισοπεδωτικοί και παραβλέπουν τις γεωγραφικές διαφοροποιήσεις. Δηλαδή, είναι δεδομένο πως οι τιμές δε μεταβάλλονται ομοιόμορφα στην Επικράτεια και οι διακυμάνσεις μπορεί να είναι σημαντικές (πχ τουριστικές περιοχές και βιομηχανικές περιοχές) καθώς οι πολιτικοί, κοινωνικοί και οικονομικοί παράγοντες που διαμορφώνουν τις τιμές ποικίλλουν σημαντικά.
Παράλληλα, ο υπολογισμός των δεικτών βασίζεται σε εκτιμήσεις εμπορικών αξιών που γίνονται με σκοπό τη δανειοδότηση. Οι τράπεζες σήμερα επιβάλλουν να γίνεται η εκτίμηση με δική τους ανάθεση σε δικούς τους εκτιμητές οι οποίοι είναι αμφίβολης επάρκειας και το χειρότερο όλων είναι πως κατά παράβαση των κανόνων δεοντολογίας και ανεξαρτησίας των εκτιμητών μπορούν να αλλάζουν κατά το δοκούν τις εκτιμηθείσες αξίες, πολλές φορές ανάλογα με το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα (φαινόμενη μείωση επισφαλειών, διακριτική μεταχείριση υφιστάμενων πελατών, κα). Ως αποτέλεσμα των παραπάνω ενεργειών είναι η σαφής απόκλιση των αξιών από τις πραγματικές ή αλλιώς αναξιιστία των δεικτών (Garbage in, garbage out όπως λένε οι Αμερικανοί).
Τυχόν δαπάνες που συνδέονται άμεσα με την αγορά ή την πώληση του ακινήτου δε συμπεριλαμβάνονται στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης
Τα ακίνητα είναι μορφή επένδυσης η οποία απαιτεί τη συνεισφορά αρκετών επαγγελματιών του χώρου για την ολοκλήρωσή της. Δικηγόροι που πρέπει να ελέγξουν τους τίτλους, μηχανικοί που πρέπει να συντάξουν τοπογραφικά διαγράμματα και να δώσουν βεβαιώσεις νομιμότητας, ενεργειακοί επιθεωρητές που πρέπει να εκδώσουν πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης, συμβολαιογράφοι που πρέπει να συντάξουν τίτλους ιδιοκτησίας, μεσίτες που πρέπει να μεσολαβήσουν για την αγοραπωλησία, ηλεκτρολόγοι που πρέπει να εκδώσουν πιστοποιητικά καλής εγκατάστασης και άλλοι επαγγελματίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του νομικού και τεχνικού ελέγχου του ακινήτου και του κτιρίου όπως και και φόροι που καταβάλλονται για την αγορά του (μεταβίβασης) προϋποθέτουν την εκταμίευση σημαντικού ποσού. Οι δαπάνες αυτές λοιπόν μπορούν να αυξήσουν το κόστος αγοράς σε ποσοστά που μπορούν να φτάσουν κάλλιστα και το 10% του τιμήματος αγοράς για μικρά ακίνητα. Αντίστοιχα απαιτούνται παρόμοια ποσά και για την πώληση των ακινήτων. Όλα τα παραπάνω ποσά λοιπόν δεν αναγνωρίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών ώστε να συμπεριληφθούν στην τιμή κτήσης και στην τιμή πώλησης, με αποτέλεσμα να στρεβλώνεται περαιτέρω το πραγματικό κεφαλαιουχικό όφελος. Αντίστοιχα στη φορολόγηση της αξίας των μετοχών τα κόστη αυτά τα οποία είναι κατά πολύ μικρότερα αναγνωρίζονται.
Οι μειωτικοί συντελεστές
Η εφαρμογή των μειωτικών συντελεστών έχει πιθανώς ως λογική βάση την απομείωση των τιμών λόγω της απαξίωσης των κτιρίων. Ωστόσο, η απαξίωση των κτιρίων ως ποσοστό δεν είναι παντού η ίδια και ο βαθμός (ποσοστό) είναι άμεσα συναρτημένος με την ποιότητα κατασκευής. Έτσι, ο ισοπεδωτικός συντελεστής απαξίωσης θίγει κάποια κτίρια και ωφελεί άλλα. Είναι δε απορίας άξια η εφαρμογή του συντελεστή 80% για ακίνητα που αγοράστηκαν μέχρι τις 31/12/2002.
Συνέπειες
Όλες οι νομοθετικές ενέργειες πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις συνέπειες από την εφαρμογή οποιασδήποτε φορολογικής διάταξης. Η φορολόγηση λοιπόν των (λογιστικών) κεφαλαιουχικών κερδών με το σημερινό τρόπο οδηγούν σε περαιτέρω αποκλιμάκωση των αξιών των ακινήτων, καθώς η επιβάρυνση αυτή πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη για την επένδυση σε ακίνητη περιουσία. Σήμερα που η αγορά των ακινήτων και οι αξίες είναι καθοδικές, δεν αναμένεται να επιβαρύνουν στο άμεσο μέλλον την πώληση, ωστόσο οι επίδοξοι επενδυτές και ειδικά οι ιδιώτες, θα σκεφτούν σοβαρά την αγορά ακινήτου ως λύση επένδυσης. Αντίστοιχα, καθώς τα πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα δεν επιβαρύνονται με το φόρο υπεραξίας, αναμένεται να αυξήσουν μελλοντικά τις επενδύσεις σε ακίνητα ως ποσοστό των συνολικών επενδύσεων σε σαφώς χαμηλότερες τιμές.
Αναστολή εφαρμογής
Σύμφωνα με το άρθρο 90 του νόμου 4316/2014 (ΦΕΚ 270/Α/2015), αναστέλλεται η εφαρμογή του μέχρι τις 31/12/2016. Έτσι, η απίστευτη προχειρότητα με την οποία το ελληνικό κράτος παραδοσιακά αντιμετωπίζει τη φορολογική νομοθεσία και απομακρύνει όλους τους πιθανούς επενδυτές κορυφώθηκε. Αφού μηδένισε τον κύκλο εργασιών συμβολαιογράφων και μεσιτών για ένα ολόκληρο τετράμηνο, με την ίδια ευκολία τον ανέστειλε.
Ο Φόρος Κληρονομιάς Ακινήτων ή η Δωρεά Ακινήτων ρυθμίζεται σύμφωνα με το Νόμο 2.961/2001 (ΦΕΚ 266 Α'), όπως τροποποιήθηκε με το Νόμο 3.842/2010 (ΦΕΚ 58 Α').
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, ο φόρος κληρονομιάς σχετίζεται άμεσα με το ύψος της αξίας και τη συγγενική σχέση του κληρονόμου με το θανόντα. Διακρίνονται λοιπόν 3 κατηγορίες:
Στην Α΄ κατηγορία υπάγονται:
α) ο σύζυγος του κληρονομουμένου,
β) το πρόσωπο το οποίο είχε συνάψει σύμφωνο συμβίωσης με τον κληρονομούμενο κατά τις διατάξεις του ν. 3719/2008 και το οποίο λύθηκε με το θάνατο αυτού, εφόσον η συμβίωση είχε διάρκεια τουλάχιστον δύο ετών,
γ) οι κατιόντες πρώτου βαθμού (τέκνα από νόμιμο γάμο, τέκνα χωρίς γάμο έναντι της μητέρας, αναγνωρισθέντα εκούσια ή δικαστικά έναντι του πατέρα, νομιμοποιηθέντα με επιγενόμενο γάμο ή δικαστικά έναντι και των δύο γονέων),
δ) οι κατιόντες εξ αίματος δεύτερου βαθμού και
ε) οι ανιόντες εξ αίματος πρώτου βαθμού.
Στη Β΄ κατηγορία υπάγονται:
α) οι κατιόντες εξ αίματος τρίτου και επόμενων βαθμών,
β) οι ανιόντες εξ αίματος δεύτερου και επόμενων βαθμών,
γ) τα εκούσια ή δικαστικά αναγνωρισθέντα τέκνα έναντι των ανιόντων του πατέρα που τα αναγνώρισε,
δ) οι κατιόντες του αναγνωρισθέντος έναντι του αναγνωρίσαντος και των ανιόντων αυτού,
ε) οι αδελφοί (αμφιθαλείς ή ετεροθαλείς),
στ) οι συγγενείς εξ αίματος τρίτου βαθμού εκ πλαγίου,
ζ) οι πατριοί και οι μητριές,
η) τα τέκνα από προηγούμενο γάμο του συζύγου,
θ) τα τέκνα εξ αγχιστείας (γαμπροί − νύφες) και
ι) οι ανιόντες εξ αγχιστείας (πεθεροί − πεθερές).
Στη Γ΄ κατηγορία υπάγεται οποιοσδήποτε άλλος εξ αίματος ή εξ αγχιστείας συγγενής του κληρονομουμένου ή εξωτικός.
ΚΛΙΜΑΚΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΞΙΩΝ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΚΛΙΜΑΚΙΩΝ | ΦΟΡΟΣ ΚΛΙΜΑΚΙΩΝ | ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ | ΑΝΑΛΟΓΟΥΝ ΦΟΡΟΣ |
150.000 | - | - | 150.000 | - |
150.000 | 1 | 1.500 | 300.000 | 1.500 |
300.000 | 5 | 15.000 | 600.000 | 16.500 |
ΥΠΕΡΒΑΛΛΟΝ | 10 |
ΚΛΙΜΑΚΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΞΙΩΝ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΚΛΙΜΑΚΙΩΝ | ΦΟΡΟΣ ΚΛΙΜΑΚΙΩΝ | ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ | ΑΝΑΛΟΓΟΥΝ ΦΟΡΟΣ |
30.000 | - | - | 30.000 | - |
70.000 | 5 | 3.500 | 100.000 | 3.500 |
200.000 | 10 | 20.000 | 300.000 | 23.500 |
ΥΠΕΡΒΑΛΛΟΝ | 20 |
ΚΛΙΜΑΚΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΞΙΩΝ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΚΛΙΜΑΚΙΩΝ | ΦΟΡΟΣ ΚΛΙΜΑΚΙΩΝ | ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ | ΑΝΑΛΟΓΟΥΝ ΦΟΡΟΣ |
6.000 | - | - | 6.000 | - |
66.000 | 20 | 13.200 | 72.000 | 13.200 |
195.000 | 30 | 58.500 | 267.000 | 71.700 |
ΥΠΕΡΒΑΛΛΟΝ | 40 |
Ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) είναι νόμος του Κράτους από τις 31-12-2013 με τη δημοσίευση του ΦΕΚ 287/Α/31-12-2013 και ουσιαστικά ενσωματώνει το Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Ακινήτων μειωμένο κατά ένα μικρό ποσοστό και το φόρο επί των υπολοίπων ακινήτων. Πρόκειται για έναν άκρως αντισυνταγματικό νόμο στο σχεδιασμό του, καθώς για τη φορολόγηση δε λαμβάνεται υπόψη η αξία του ακινήτου, ούτε η συνολική αξία των ακινήτων των προσώπων, με αποτέλεσμα να καθίσταται περισσότερο επαχθής αναλογικά για τις μικρές ιδιοκτησίες (σε αξία) σε σχέση με τις μεγάλες, ανατρέποντας βασικές διατάξεις του Συντάγματος με τις οποίες επιβάλλονται φόροι ανάλογοι των δυνατοτήτων των φορολογουμένων.
Οι φορολογικοί συντελεστές όπως προκύπτει είναι αρκετά μεγάλοι και αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντικές μειώσεις των εμπορικών αξιών. Είναι επίσης σαφής ο εξαναγκασμός των ιδιοκτητών σε εκποίηση της ιδιοκτησίας τους και αγορά τους από εταιρείες, οι οποίες πλέον θα αγοράζουν τα ακίνητα με σκοπό να τα εκμισθώνουν. Με το πνεύμα αυτό έγινε άλλωστε και η επέκταση των δυνατοτήτων των Ανωνύμων Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ) να επενδύουν και σε κατοικίες.
Η νομοθεσία αυτή αναμένεται να ανατραπεί πολύ σύντομα από τα ανώτατα δικαστήρια της χώρας, μετά από προσφυγές που έχουν καταθέσει διάφοροι φορείς.
ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
Τι λένε οι πελάτες μας για μας;
Η εγκατάσταση έγινε γρήγορα και προσεχτικά με όλες τις προφυλάξεις ασφαλείας. Το συνεργείο δεν ενόχλησε καθόλου ούτε και προκάλεσε ζημιές ή φθορές. Η επικοινωνία με τους μηχανικούς της εταιρείας ήταν άμεση και οι ενέργειές που απαιτούνταν διεκπεραιώνονταν χωρίς καθυστερήσεις. Γενικότερα έμεινα πολύ ικανοποιημένος από την ποιότητα της εγκατάστασης και θα συνιστούσα την εταιρεία ανεπιφύλαχτα.
Διονύσης Χρονόπουλος // Πολιτικός Μηχανικός
Πήρα την απόφαση να εγκαταστήσω φωτοβολταϊκό στην στέγη του ακινήτου μου. Οι άνθρωποι της PPO ανέλαβαν το έργο και το έφεραν εις πέρας, παρ όλες τις δυσκολίες που εμφανίσθηκαν. Η απόδοση του είναι καλύτερη από ότι περίμενα επιβραβεύοντας έτσι την επιλογή μου επενδύοντας στα φωτοβολταϊκά.
Θωμάς Ντάγκας // ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΩΝ